DOBRI OSKAR
[url=https://www.jasatomic.org/23092009/oskar_1.jpg][img]https://www.jasatomic.org/23092009/oskar_1tn.jpg[/img][/url]
Dobro osmišljen zaplet je osnova dobrog vodvilja. Upravo takav zaplet ima tekst Oskar Kloda Manijea ?iju smo inscenaciju, u izvo?enju KUD Brile iz Beo?ina u režiji Julijana Ursuleskua, imali prilike da vidimo u zvani?noj konkurenciji ?etvrte festivalske ve?eri na ovogodišnjoj FETRI. Ljubavni nestašluci Kolete, ?erke industrijalca Bertrana Barnijea koji je i sam u mladosti imao takve nestašluke, vešto su zakomplikovani sa sadržinom tri kofera od kojih svaki ima razli?it sadržaj i koji tokom predstave, prelaze?i iz ruke u ruku, traže put do svog pravog vlasnika. Na tom putu, ti isti koferi, stvaraju probleme i komi?ne situacije jer u njihov posed dolaze oni kome oni nisu namenjeni. To bi bio kroki pri?e koju smo sino? na sceni Doma kulture u Jaši Tomi? imali prilike da vidimo.
Napraviti dobar vodvilj je vraški teško. Zašto? Zato što vam se neodoljivo ?ini da je to tako jednostavno i lako a u stvari je jako teško i složeno. Sva složenost postavljanja vodvilja na scenu proizilazi iz toga što morate prona?i klju? za pokretanje zamajca igre koji je od esencijalnog zna?aja za tekstove koji su žanrovski tako odre?eni. S druge strane vodvilj traži, za razliku od ostalih žanrova, ta?nost i preciznost scenske igre skoro do perfekcije kako bi on bio do kraja vidljiv i razumljiv. Na kraju, amateri ne igraju ovaj žanr ?esto, zapravo igraju ga veoma retko zbog ?ega bi bilo veoma nekorektno od njih tražiti ono oko ?ega i profesionalni glumci i reditelji koji neuporedivo ?eš?e igraju – postavljaju predstave ovog tipa lome svoje zube. Imaju?i u vidu gore izneto slobodno mogu re?i da smo sino? imali prilike da vidimo dobru komediju. Rekoh komediju jer je sino?nja predstava, za koju je dramski predložak bio vodvilj, po na?inu igre žanrovski skliznula ka komediji zabune. U prilog takvoj tvrdnji dodajem zapažanje da glumci nisu dovoljno brzo, efektno i precizno igrali scenske situacije što je izuzetno važno za vodvilj. Pored toga postoje odre?ena pitanja koja su vezana za rediteljski pristup kojim je Julijan Ursulesku pribegao u postavki ove predstave. Ovde izme?u ostalog, pre svega mislim na potrebu dopisivanja odre?enih likova kojih u originalnom tekstu nema. S druge strane, ako je reditelj hteo ovom predstavom da napravi jednu vrstu parodije na vodvilj onda je to moralo biti, bar po mom skromnom sudu i izraženije i izražajnije. No, bez obzira na sve sino? smo, valja ponovo ista?i, gledali dobru komediju. Dobru, zbog dosta jasno isprofilisanih likova što komedija traži, sukobno odre?enih situacija i glumaca koji su svoje likove izneli na jedan zadovoljavaju?i na?in uspostavivši svojom igrom ?vrstu vezu, bolje re?i komunikaciju sa publikom. Iznad svego ovo je gluma?ka predstava. Od Ranka Simi?a u ulozi Bertrana Barnijea ?ija su fizionomija i pojava, o?igledno svesno prora?unata od strane reditelja, i njegova scenska igra davali dodati efekat komi?nosti preko barda vojvo?anskog amaterskog glumišta Ratke Duli? u ulozi gospo?e Barnije ?ija je pojava prosto plenila na sceni, do mla?anih Dejana Kostadinovi?a u ulozi Kristijana i Tamare Jevti? u ulozi Bernadete koja svojim scenskim nastupom najbliža bila vodviljskoj igri zbog ?ega se stekao utisak da nekako odstupa od igre ostalih, ovde mislim pre svega žanrovski. Ovom prilikom svakako treba dodati da su scenografska i kostimografska rešenja kao i muzika kojima je reditelj pribegao bila, sa aspekta vi?enog, adekvatna i u funkciji predstave. Sino? je na sceni bilo, u dovoljnoj meri, svega onoga za jednu dobru komediju.
Na kraju bih dodao da je predstava Oskar u izvo?enju amatera iz Beo?ina vredna pažnje i da se sa punim pravom našla u zvani?noj selekciji ovogodišnjeg festivala tradicionalnih pozorišnih formi Vojvodine.
[url=https://www.jasatomic.org/16092009/zubac1.jpg][img]https://www.jasatomic.org/16092009/zubac1tn.jpg[/img][/url]
Piše: Radovan Zubac